Gimnastyka języka – zabawy artykulacyjne z pacynką
Zabawy artykulacyjne są niezwykle ważnym elementem profilaktyki i terapii logopedycznej dzieci. Jak zachęcić dzieci do ich wykonywania? Prezentujemy scenariusz ćwiczeń, które poprowadzi pacynka Dinek. Można je wykonywać zarówno w przedszkolu, jak i w domu.
Propozycja zabawy:
„Nasz Dinek jest bardzo przyjaznym, wesołym dinozaurem i często się uśmiecha”(szeroko się uśmiechamy). Ma wielką paszczę (otwieramy szeroko buzię) i długi język (wysuwamy język do przodu).
Język Dinka jest bardzo zwinny (język wysuwamy daleko do przodu i chowamy, jak najgłębiej). Ma też mocne zęby – policzmy ile ich jest (dotykamy czubkiem języka wszystkich zębów po kolei, na dole i na górze).
Dinek to wielki łakomczuch, jak tylko pomyśli o czymś smacznym, to oblizuje paszczę dookoła, (oblizujemy usta) i głośno mlaska (naśladujemy mlaskanie). Najbardziej lubi jeść cukierki (naśladujemy ssanie cukierka). Kiedy kawałek cukierka przykleił się, za zębami, to językiem go odkleja (dotykamy językiem miejsca z górnymi zębami).
Dino po jedzeniu dokładnie myje zęby (przesuwamy językiem po dolnych i górnych zębach), sprawdza czy wszystkie są czyste (dotykamy czubkiem języka do ostatnich zębów na dole i na górze). Kiedy wszystkie zęby lśnią czystością, Dinek uśmiecha się szeroko (szeroki uśmiech) i jeszcze przesyła buziaczki (układamy usta w dzióbek).
Dinek bardzo lubi zabawy, a jego ulubioną zabawą, jest zabawa w naśladowanie.
Wykonujemy dowolne ćwiczenie artykulacyjne, logopeda/nauczyciel wykonuje ćwiczenie, prezentuje je wraz z pacynką a dziecko powtarza. Zamieniamy się rolami – to dziecko uczy pacynkę.
Zastosowanie
Zabawy artykulacyjne z pacynką można wykorzystać w trakcie zajęć indywidualnych, zajęć grupowych, a także do diagnozy sprawności narządów artykulacyjnych.